ویتامین ها چگونه به رشد کودکان کمک می کنند؟

ویتامین ها یکی از مهمترین مواد برای رشد کودکان به حساب می آید. این مواد مخصوص در غذاهای مختلف وجود دارد. ویتامین ها انواع مختلفی مانند A، E، B1، B2، C، D، K و غیره هستند. هر کدام از این ویتامین ها به میزان زیاد و کم در مواد مختلف غذایی وجود دارد. ویتامین ها در واقع مواد آلی برای رشد بدن و قد هستند. کودکان در سنین کم باید این ویتامین ها را مصرف کنند. در این بین نقش والدین بسیار تاثیر گذار است. آن ها باید خوردن مواد طبیعی مختلف مانند لبنیات، گوشت، مرغ و غیره را به کودکان آموزش دهند. کمبود این مواد موجب کوتاهی قد، بیماری بری بری، بیماری پلاگر و غیره می شوند.

ویتامین ها چگونه به رشد کودکان کمک می کنند؟
 

ویتامین های A و C چه تاثیری بر روی رشد کودکان دارند؟

یکی بهترین ویتامین ها برای رشد کودکان ویتامین A است. کودکان برای داشتن بینایی خوب به این ویتامین ها نیاز دارند. معمولا آن ها برای تشخیص رنگ ها باید این ویتامین را مصرف کنند. همچنین این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. باید بشقاب کودک خود از هویج، سیب زمینی شیرین و مواردی از این دست پر شود. در شیر نیز موارد مختلفی از ویتامین A وجود دارد. ویتامین C یکی از ویتامین های مفید برای رشد کودکان است. باید توسط والدین در هر روز یک وعده ویتامین C داده شود. این ویتامین موجب جلوگیری از عطسه، آبریزش بینی و عفونت در آن ها می گردد. این نوع ویتامین به بهبود سریع تر زخم های شما کمک می کند. بیشترین ویتامین C در میوه پرتغال وجود دارد. از جمله میوه های دارای ویتامین C می توان از میوه هایی نظیر طالبی، توت فرنگی، فلفل قرمز شیرین و غیره نام برد.   

ویتامین های B و D بر روی رشد کودکان تاثیر می گذارند؟

ویتامین گروه B نیز موجب رشد فرزندان می شود. ویتامین های این گروه شامل موارد مختلفی هستند. از جمله این موارد می توان از تیامین، نیاسین، فولیت، بیوتین و غیره نام برد. این ویتامین ها به افزایش انرژی در کودکان کمک می کنند. ویتامین B به وفور در غذاهایی مانند ماهی، مرغ، غلات و غیره یافت می شود. کودکان برای رشد دندان های خود به ویتامین D نیاز دارند. این ویتامین ها یکی از بهترین ویتامین برای رشد فرزندان به حساب می آید. این ویتامین موجب جذب کلسیم مورد نیاز برای استحکام استخوان ها می گردد. می توان برای دریافت این ویتامین فرزند خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. در زمان تابیدن نور خورشید پوست کودکان شروع به ساخت ویتامین D می کند. البته کودکان باید به میزان مناسب نور خورشید را دریافت کنند. زیرا میزان زیاد آن موجب آسیب به پوست کودکان می شود. برای دریافت منابع دیگر برای ویتامین D باید منابعی مانند حبوبات، ماهی، تخم مرغ و غیره را مصرف کرد.

ویتامین های B و D بر روی رشد کودکان تاثیر می گذارند؟
    

ویتامین های موجود در لوبیا و بادام  چه تاثیری بر روی رشد کودکان دارد؟

یکی از بهترین مواد غذایی برای مصرف لوبیا است. ویتامین B در این ماده مغذی به میزان زیادی وجود دارد. لوبیا شما را در برابر کم خونی محافظت می کند. زیرا در مواقعی در کودکان گلبول های قرمز به میزان بسیار کم پیدا می شود. البته علاوه بر ویتامین در لوبیا پروتئین فراوانی موجود است. علاوه بر این آهن نیز در آن ها آهن به مقدار فراوان وجود دارد. آهن موجب رشد بافت ها در کودکان می گردد. کمبود آهن موجب عدم رشد در کودکان می شود. بادام یکی از مهمترین مواد غذایی سرشار از ویتامین به حساب می آید. بادام موجب رشد قدی در کودکان می گردد. در بسیاری از موارد کمبود این ماده مغزی به کوتاهی قد کودکان منجر شده است. ویتامین  E به مقدار زیادی در این ماده غذایی وجود دارد. این ویتامین عملکرد آنتی اکسیدانی از خود برجای می گذارد. کمبود این ماده موجب اختلال در رشد فرزندان می شود.   

ویتامین های موجود در چه غذاهایی بر روی رشد کودکان اثر دارد؟

سبزیجات یکی از این غذاهای پر از ویتامین به حساب می آید. از جمله این سبزیجات می توان از اسفناج، کلم و غیره نام برد. ویتامین C بیشترین ویتامین موجود در سبزی ها محسوب می شود. بعد از آن هم ویتامین K رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این ویتامین تراکم استخوانی در افراد افزایش می دهد. همچنین موجب افزایش قد در کودکان می گردد. سیب زمینی شیرین نیز یکی از غذاهای دارای ویتامین زیاد محسوب می شود. ویتامین A بیشتری ویتامین موجود در این ماده غذایی به حساب می آید. با وجود این ویتامین سلامت استخوان های تضمین می شود. علاوه بر آن ویتامین A موجود در سیب زمینی شیرین به افزایش قد در کودکان کمک فراوانی می کند. تخم مرغ نیز یکی دیگر از مواد غذایی تاثیر در رشد فرزندان محسوب می شود. در این ماده غذایی ویتامین D به میزان زیادی وجود دارد.

ویتامین های موجود در چه غذاهایی بر روی رشد کودکان اثر دارد؟

جمع بندی

ویتامین های مختلفی یکی از مهمترین مواد برای رشد کودکان محسوب می شود. ویتامین انواع مختلفی مانند C، D، K و غیره دارد. ویتامین A یکی از مهمترین ویتامین ها برای رشد کودکان به حساب می آید. این ویتامین موجب تقویت سیستم ایمنی در بدن کودکان می گردد. همچنین موجب افزایش بینایی در کودکان در سنین کم می شود. ویتامین C موجب جلوگیری از عطسه، آبریزش بینی و عفونت در کودکان می گردد. ویتامین های B نیز علاوه بر رشد قد موجب افزایش انرژی می گردد. ویتامین D نیز موجب افزایش استحکام استخوان ها می شود. این ویتامین کلسیم را در کودکان افزایش می دهد.       

 

مطلب قبلی تاثیر داشتن خواهر و برادر بر روی رفتار کودکان
مطلب بعدی آموزش پرهیز از خشونت برای کودکان از کجا شروع می شود؟

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته