تاثیر مهم برنامه ریزی بر روی کودکان موفق

برنامه ریزی کودکان امروزه یکی از مهمترین موارد در رشد آن ها محسوب می شود. این برنامه ریزی معمولا برای امور روزانه و درسی صورت می گیرد. این برنامه ریزی ها در آینده کودکان تاثیر فراوانی می گذارند. برنامه ریزی روزانه و برنامه ریزی درسی برای کودکان تفاوت های بسیاری دارد. این برنامه ریزی علاوه بر کودکان به سایر اعضای خانواده نیز کمک می کند. برنامه ریزی روزانه مواردی مانند زمان حمام، غذا، خوشامدگویی ها،خداحافظی ها و غیره هستند. این برنامه ها موجب توجه کودکان به کارهای مهم خانواده می شود. برنامه ریزی برای کودکان فواید بسیاری دارد. برای مثال این برنامه ها موجب آموزش عادت های بهداشتی به کودکان در سنین کم می گردد.

تاثیر مهم برنامه ریزی بر روی کودکان موفق
  

در برنامه ریزی کودکان مفهوم زمان چه تاثیری دارد؟

یکی از مهمترین موارد برای برنامه ریزی کودکان مفهوم زمان است. باید مواردی مانند دقایق، ساعات روز، روز های ماه و غیره به کودکان یاد داده شود. این آموزش ها باید توسط والدین انجام شوند. زیرا میزان درک کودکان از والدین در این سنین بسیار بیشتر است. کودکان معمولا در مورد مفهوم زمان تجربه بسیاری دارند. به همین علت باید علاوه بر تجربه درک واضحی از این مسئله به دست آورند. والدین در این برنامه مدون باید ساعات غذا و خواب کودکان را تعیین کنند. این برنامه معمولا باید با برنامه مدرسه هماهنگ شود. باید ساعات مشخصی را برای خوردن غذا و خوابیدن تعیین گردد. کودک با این برنامه ها به تدریج با مفهوم نظم نیز آشنا می شود. در کنار این برنامه ها کودک زمانی را برای سایر کارهای خود می گذارد. والدین باید بعد از کمک به کودکان باقی وقت خود را به کارهای روزمره خود اختصاص دهند.     

پاداش و تجربیات کودک در برنامه ریزی کودکان چه تاثیری می گذارد؟

یکی از مهمترین مسائل در برنامه ریزی کودکان پاداش است. این جوایز و پاداش توسط والدین تعیین می گردند. در واقع می توان به خاطر انجام کارهای مختلف در این برنامه پاداش های مختلفی را به عنوان هدیه تحویل داد. این امر انگیزه کودکان را به انجام امور تقویت می کند. کودکان تا زمان رسیدن به پاداش خوشحال نمی شود. بدقولی والدین نیز موجب سرخوردگی و افسردگی در فرزندان آن ها می گردد. همچنین یکی دیگر از موارد در برنامه ریزی کودکان تجربیات آن ها است. در واقع برای ایجاد این برنامه می توان از تجربیات کودکان بهره گرفت. والدین با رفتارهای کودکان نتیجه های مثبتی را به آن ها نشان می دهند. باید در این برنامه تجربه های موفقیت آمیز آن ها را به صورت بر جسته نشان دهید. همچنین می توان برای این اعمال جایزه های متعددی را به صورت جداگانه در نظر گرفت. این پاداش انگیزه را در وی تقویت می کند.

پاداش و تجربیات کودک در برنامه ریزی کودکان چه تاثیری می گذارد؟

اهمیت ایجاد حس مسئولیت و جنبه های مختلف زندگی برای برنامه ریزی کودکان

ایجاد حس مسئولیت پذیری در برنامه ریزی فرزندان نقش اساسی ایفا می کند. اما این امر یکی از نگرانی های اصلی والدین به حساب می آید. عدم وجود مسئولیت تبعات منفی مختلفی دارد. برای مثال کودک پس از بازی اسباب بازی های خود را جمع نمی کند. اما در صورت گنجاندن این مسئولیت ها در برنامه ریزی ها حس مسئولین در وی تقویت می شود. برای مثال بعد از خوردن غذا سفره را به صورت اختیاری جمع می کند. باید این برنامه ها را به صورت روزانه تدوین کرد. همچنین در برنامه ریزی باید جنبه های مختلف زندگی را در نظر گرفت. باید در این زمینه موارد مختلفی مانند بهداشت فردی و گذراندن وقت در کنار خانواده را نیز مد نظر قرار داد. نباید کودک را به صورت تک بعدی تربیت کرد. به این معنی که نباید به صورت مداوم در حالت تفریح قرار گیرند. همچنین برعکس این قضیه هم نباید انجام شود. در واقع هر دوی این روش ها افراط به حساب می آید.

چرا امور بهداشتی و مطالعه باید در برنامه ریزی کودکان گنجانده شود؟  

نظافت و اصول بهداشتی یکی از بخش های مهم در برنامه ریزی برای کودکان محسوب می شود. البته منظور از اصول بهداشتی فقط نظافت شخصی نیست. بلکه باید نظافت منزل و کمک در امور خانه در این برنامه ریزی گنجانده شود. در این مواقع والدین نباید نسبت به انجام این امور به فرزندان خود سخت گیری کنند. حداقل یک نوبت نظافت امور منزل را در برنامه وی باید گنجانده شود. در برنامه ریزی شخصی برای وی باید مواردی مانند مسواک زدن، استحمام، رسیدگی به موها، رسیدگی به لباس ها و غیره را در نظر گرفت. مطالعه نیز باید در برنامه ریزی فرزندان تاثیر مهمی دارند. استفاده بیش از حد از فناوری یکی از اشتباهات امروزی در والدین است. بسیاری از پدر و مادر ها در این سنین برای کودکان وسایل الکترونیکی مانند تبلت و تلفن همراه تهیه می کنند. باید کودک کتاب های مناسب سن خود را مطالعه کند. کتاب های مناسبی در این سنین وجود دارد.

چرا امور بهداشتی و مطالعه باید در برنامه ریزی کودکان گنجانده شود؟

جمع بندی

برنامه ریزی کودکان یکی از موارد مهم در رشد آن ها به حساب می آید. در برنامه ریزی مفهوم زمان یکی از موارد بسیار مهم محسوب می شود. معمولا آموزش این موارد بر عهده والدین است. باید ساعات مشخصی را به کارهای مختلف اختصاص دهید. پاداش دادن یکی از مهمترین مواد در برنامه ریزی برای فرزندان به حساب می آید. با پاداش به کودکان موجب تقویت انگیزه به کودکان می شوید. یکی دیگر از بخش های مهم در برنامه ریزی نظافت و اصول بهداشتی است. والدین نباید در انجام این وظایف سخت گیری کنند. مطالعه نیز در برنامه ریزی نقش بسیار مهمی دارد. باید کتاب های مناسب سن کودک برای وی تهیه شود. 

 

 

 

 

مطلب قبلی ده نکته برای آموزش کنترل خشم به کودکان
مطلب بعدی تاثیر داشتن خواهر و برادر بر روی رفتار کودکان

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته