ده نکته برای آموزش کنترل خشم به کودکان

آموزش کنترل خشم به کودکان نیاز به مهارت های ویژه ای دارد. در همه انسان ها خشم و عصبانیت بروز می دهد. کودکان در برابر ناکامی ها از خود خشم بروز می دهند. در واقع این عصبانیت امری بسیار طبیعی محسوب می شود. به صورت معمول کودکان عصبانیت خود را به روش های مختلف ابزار می دارند. والدین یکی از مهمترین افراد در کنترل خشم به حساب می آیند. البته از خود کودکان انتظاری برای کنترل خشم وجود ندارد. البته خود والدین برای یادگیری این مهارت ها باید آموزش های لازم را طی کنند. زیرا در بسیاری از موارد خود والدین این آموزش ها را به خوبی نمی دانند. در مواقعی آموزش های آن ها اشتباه است. تا جایی که موجب عصبانیت بیشتر در کودک می گردد. این مهارت ها یک شبه در هیچ یک از پدر و مادر ها پدیدار نمی شود.

ده نکته برای آموزش کنترل خشم به کودکان
   

برای کنترل خشم به کودکان چه بازی هایی وجود دارند؟

بازی های مختلفی برای کنترل خشم در کودکان وجود دارد. یکی از این بازی ها بادکنک های خشم نامیده شده است. این بازی برای کنترل تنفس در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا بچه بادکنک را باد می کند. بعد از پر شدن نیز آن را با یک جسم نوک تیز می ترکاند. پاره پاره کردن روزنامه یکی دیگر از این بازی ها به حساب می آید. در این بازی والدین معمولا به کودکان کمک می کنند. روزنامه ها به کودک داده می شود. بعد از آن نیز به روش های دلخواه کودک خود روزنامه تکه تکه می شود. بعد از آن نیز کودک دچار رفتار هیجانی می گردد. این رفتارها در کنترل خشم توسط آن ها تاثیر گذار است. لاک پشت ماورا یکی دیگر از این بازی ها محسوب می شود. در واقع این بازی به نوعی قصه درمانی به حساب می آید. این بازی در کنترل خشم و پرخاشگری کودکان تاثیر فراوانی می گذارد.   

زمان بندی خشم و حل مسئله در کنترل خشم به کودکان چه تاثیری دارد؟

برای آموزش کنترل خشم به کودکان یک برنامه زمان بندی را مشخص کنید. زیرا در اکثر اوقات خشم در کودکان روال مشخص دارد. برای مثال زمان خواب کودک یکی از این زمان های مشخص به حساب می آید. در این زمان کودک هنوز مشغول بازی ویدئویی خود است. برای همین دچار خشم و عصبانیت می شود. والدین با شناخت این زمان ها جملات مختلفی را برای وی آماده می کنند. این جملات بازه های زمانی خشم در کودکان را کاهش می دهد. در مواقع آرامش کودکان باید علت اصلی خشم و عصبانیت را در کودک شرح دهید. البته پدر و مادر ها باید نحوه دیدار با کودک را تمرین کنند. این مورد موجب تاثیر زیاد در کنترل خشم کودکان می شود.

زمان بندی خشم و حل مسئله در کنترل خشم به کودکان چه تاثیری دارد؟
    

 والدین چه نقشی برای آموزش کنترل خشم به کودکان دارند؟

والدین معمولا خشم در کودکان را عادی در نظر نمی گیرند. آن ها باید محدودیت هایی را برای رفتار کودک تعیین کنند. در واقع کودک باید رفتارهای درست و نادرست خود را شناسایی کند. باید به کودک برای بیان احساسات خود کمک شود. در هنگام برخورد با وی به هیچ وجه نباید از خشم و عصبانیت استفاده کرد. زیرا این رفتارها بر وی تاثیر می گذارد. کودکان توانایی برای کنترل رفتار خود ندارند. باید همچنین در هنگام مواجه وی را تشویق نکنید. در موارد خشم کودکان نباید کوتاه آمد. زیرا در این مواقع به کودک برای خشم و عصبانیت بیشتر در این زمینه چراغ سبز نشان داده اید. همین چراغ سبز موجب ادامه دار شدن خشم در کودک می شود. همچنین باید تفریح های های خلاقانه یا را برای وی در نظر گرفت. همچنین در زمان رفتار با وی باید مهربانانه رفتار کنید. با این مهربانیت به شخص کودک و احساسات او اهمیت می دهید. در مواقع خشم وی را باید در آغوش کشید.        

برای آموزش کنترل خشم به کودکان چه کارهایی لازم است؟

در آموزش کنترل خشم به کودکان باید کودک را با عواقب متعدد آن آگاه کرد. یکی از روش های برای مقابله با کنترل خشم سیستم پاداش دهی است. این روش یکی از مرسوم ترین روش های امروزی به حساب می آید. به این روش اقتصاد ژتونی نیز می گویند. این روش انگیزه وی را برای کنترل خشم خود افزایش می دهد. در صورت زیرپا گذاشتن قوانین عصبانیت توسط کودک باید د از دادن پاداش به وی جلوگیری کنید. البته برعکس این قضیه نیز وجود دارد. در صورت کنترل خشم باید به کودک خود پاداش دهید. البته این پاداش باید تحت یک اندازه ای داده شود. در صورت برطرف نشدن مشکل باید با یک روانپزشک مشورت کنید. همچنین در زمان های عدم کنترل خشم باید همراه با کودک خود به یک روانپزشک مراجعه کرد.

برای آموزش کنترل خشم به کودکان چه کارهایی لازم است؟

جمع بندی

 آموزش کنترل خشم به کودکان  نیاز به مهارت های ویژه ای دارد. در واقع باید قبل از این آموزش ها به کودک مهارت های مختلف را یاد گرفت. والدین در این بین نقش اساسی را ایفا می کنند. والدین قبل از این آموزش ها باید خود آموزش های لازم را کسب کنند. باید خشم کودکان توسط والدین زمانبندی شود. زمان خواب کودک یکی از این زمانبندی ها محسوب می گردد. پدر و مادر ها باید برای این زمان ها جملات مناسبی را از قبل آماده کنند. این جملات بازه های زمانی خشم در کودکان را کاهش می دهد. همچنین برای کنترل خشم در کودکان بازی های مختلفی وجود دارد. یکی از این بازه ها پاره پاره کردن روزنامه ها است. در این بازی روزنامه های مختلف را به کودک می دهند. بعد از آن نیز از کودک برای پاره کردن آن ها درخواست می شود.

 

 

 

 

مطلب قبلی آموزش های آنلاین رسانه ها تا چه حد برای کودکان مفید بوده است؟
مطلب بعدی تاثیر مهم برنامه ریزی بر روی کودکان موفق

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته