کودک موفق چگونه پرورش می یابد؟


برای اینکه کودک موفق تربیت کنید لازم نیست که کارشناس یا دکتر باشید. برای تربیت کودک به سمت موفقیت کافی است تا در برخورد با کوک خود آگاه باشید. اما چه فاکتورهایی برای تربیت کودکان موفق لازم است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیارتان قرار دهیم.


کودک موفق با دریافت عشق


عشق و محبت همیشه می تواند سازنده باشد. حمایت احساسی به کودک احساس امنیت می دهد. همین حس برای کودک کافی است تا انگیزه برای رشد پیدا کند. تحقیقات نشان داده است توجه و عشق والدین در سال های اولیه زندگی کودک را در رشد فکری، روحی و فیزیکی بسیاری کمک می کند. عشق باعث رشد مغز کودک می شود. پس هیچگاه محبت را از کودک خود دریغ نکنید.

 

کودک موفق چگونه پرورش می یابد


 
اما چگونه باید به کودک عشق ورزید؟ شجاعت دادن، گوش کردن، بوسیدن، بغل کردن، لبخند زدن و بازی کردن با کودک همگی نشانه های علاقه به کودک هستند. که می توانید انجام دهید. تعریف و تمجید از کودک نیز نوعی نشان دادن علاقه به کودک است. از کارهای مثبت او تعریف کنید و هرگاه کاری برای شما انجام می دهد از او تشکر کنید. کودک خود را با القابی زیبا در خانه و محیط بیرون مانند کودک موفق من صدا کنید.

 

کودک موفق چگونه پرورش می یابد


کودک موفق سالم


همانطور که می دانید برای موفق شدن باید ابزار لازم را داشت. از زمان کودکی به فرزند خود سبک زندگی سالم را آموزش دهید. غذا و میان و عده کودک خود را از منابع طبیعی و سالم تهیه کنید. سلامت کودک خود را هر چند وقت یکبار چک کنید. به کودک خود بهداشت فردی را آموزش دهید و او را در این مسیر همراهی کنید. برای آموزش زندگی به سبک سالم از خودتان شروع کنید. کودکان از راه الگو گرفتن بسیار زودتر آموزش می بینند. همراه کودکان خود به ورزش و تفریح بپردازید.
 نکته ای لازم که در این جا متذکر شویم این است که اجازه دهید کودکان ورزش مورد علاقشان را پیدا کنند. هیچگاه آنان را مجبور به قبول سلیقه خودتان نکنید. برای اینکار می توانید از کودک خود تست بگیرید تا ورزش مورد علاقه او را پیدا کنید. 
خواب کافی به رشد کودکان کمک بسیاری می کند. پس برای داشتن کودکی موفق به یاد داشته باشید که لازم است کودک شما زمان لازم را برای استراحت داشته باشد. همچنین برای خواب راحت کودک خود فضایی مناسب در نظر بگیرید. می توانید قبل از خواب برای کودک خود داستانی آموزشی یا خیال انگیز تعریف کنید تا به رشد خلاقیت در کودک خود نیز کمک کرده باشید.


 
کودک موفق، هم صحبت با اعضای خانواده


یکی از نیازهای اصلی کودکان ارتباط بر قرار کردن با دیگران است. کودکانی که در این زمینه ضعف دارند در آینده گوشه گیر و منزوی خواهند شد. برای رشد مهارت های ارتباطی با کودک خود صحبت کنید. لازم است تا کودک مهارت دستور زبان را نیز آموزش ببیند. شما با تکرار جملات ساده می توانید نحوه گویش را به آنها آموزش دهید. رکن دیگر برای پیشرفت کودک در ارتباطات، اعتماد به نفس است. سعی کنید تا با عشق و تعریف از کودک خود به او اعتماد به نفس بدهید. او را از مواجه با افراد غریبه نترسانید اما به او بگویید همواره انسان هایی وجود دارند که در کمین هستند تا از کودکان سوء استفاده کنند.

 

کودک موفق چگونه پرورش می یابد


کودک موفق خلاق


یکی از مواردی که لازمه موفقیت است پرورش خلاقیت است. این جمله درست است که خلاقیت با کودکان به دنیا می آیند، اما ممکن است با مجبور کردن اینکه کودکمان در چارچوب های قراردادی قدم بردارد، خلاقیت او را از بین ببریم. به عنوان مثال برای نقاشی کشیدن کودک خود را محدود به استفاده از مداد نکنید چونکه ممکن است آبرنگ فرش را کثیف کند.


برای کمک به رشد خلاقیت در کودکان با آنها بازی کنید. در بازی با کودکان سعی کنید گاهی بازنده باشید. به کودکان خود پیشنهاد دهید که ابزار بازی یا نوع بازی را مشخص کنند. وقتی کودک از بازی لذت می برد، برای او اسباب بازی های متنوع با شکل، بافت، رنگ، صدا و وزن های مختلف تهیه کنید. با کودک خود آواز بخوانید. بازی های ساده و تعاملی می توانند به رشد مغز و افزایش ضریب هوشی کودک کمک فراوانی کنند.
لازم است در خانه هر چه قدر هم کوچک باشد فضایی برای پرسه و قدم زدن بدهید. راه رفتن برای رشد ماهیچه های کودک بسیار مفید است.


تربیت کودک موفق با مسئولیت پذیری


یکی از شروط لازم برای موفقیت مسئولیت پذیری است. اگر کودکی نسبت به کاری که انجام می دهد مسئول نباشد و آن را نیمه رها کند در آینده چه طور می خواهد موفق شود؟ آموزش مسئولیت پذیری از خانه آغاز می شود. در سنین کم، شما می توانید مسئولیت را کم کم از طریق وظایف ساده مانند نگه داشتن اسباب بازی ها و پوشاندن تختشان به کودکان خود آموزش دهید. 


 
 کودک موفق  را قدردانی کنید


به یاد داشته باشید همانطور که بزرگترها نیاز به قدر دانی دارند، از کودکان نیز باید قدر دانی شود. از کودک خود برای کاری که انجام می دهد، رفتار مناسبی که با دوست خود دارد، اگر برای دروس خود تلاش می کند یا حتی اگر غذای خود را کامل تمام می کند، تشکر کنید. تشکر کردن به کودکان انگیزه می دهد تا در آینده بهتر رفتار کنند همچنین باعث می شود اعتماد به نفس در کودکان رشد کند.


آموزش زبان دوم برای رشد موفقیت کودکان


زبان دوم به رشد و پیشرفت کودکان کمک زیادی می کند. زبان اول دنیا انگلیسی است و تقریبا بیش از نیمی از مردم دنیا به زبان انگلیسی مسلط هستند. همچنین زبان تمام کامپیوترها و اپلیکیشن ها انگلیسی است و برای بهره بردن از دانش تمام دنیا لازم است که انگلیسی بلد باشیم. برای آموزش زبان انگلیسی راه های زیادی مانند بازی برای کودکان وجود دارد. اما به یاد داشته باشید که این آموزش، باید مستمر باشد.


کودک موفق با برنامه ریزی


کودک برای رسیدن به موفقیت نیاز به برنامه ریزی دارد. برای کودک خود اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تعریف کنید. به کودک خود برای رسیدن به اهداف زمان بدهید و علاقه آنها را در انتخاب اهداف حتما در نظر بگیرید. می توانید از طریق بازی کردن، به موضاعات مورد علاقه کودک خود پی ببرید.

 

کودک موفق چگونه پرورش می یابد


کودک موفق برچسب بازنده نمی خورد


به خودتان اجازه ندهيد که فرزندانتان را با لقب ‌هايي مثل بازنده، شکست‌خورده و احمق يا دست و پا چلفتي صدا کنید. اجازه ندهيد هیچ گاه که شکست از يک عمل به يک شناسه تبديل شود. همچنين به فرزندانتان برچسب نزنيد. برچسب کودک موفق من می تواند سازنده باشد اما  برچسب دست و پا چلفتی نمی تواند به موفقیت کودک شما کمک کند.


جمع بندی


برای داشتن کودک موفق لازم است که در وهله اول خودتان الگو باشید. یعنی هر انتظاری که از کودک خود دارید در ابتدا خودتان آن را انجام دهید. برای پرورش کودکان موفق لازم است که کتاب خواندن را به یک عادت تبدیل کنید. اما این کار از طریق امر کردن میسر نمی شود. کافی است که خودتان زمانی را به مطالعه در طول روز قرار دهید. می توانید کتابتان را باصدایی گویا و بلند بخوانید تا کودک شما بیشتر به مطالعه علاقمند شوند. سعی کنید برای تربیت کودک خود به سمت موفقیت هر از گاهی از روانشناسان کمک بگیرید و هر چند وقت در این باره کتاب بخوانید.
 

مطلب قبلی کودک موفق خود را با این راهکارها به درستی پرورش دهید
مطلب بعدی چطور بر استفاده کودک از رسانه نظارت داشته باشیم؟

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته