نحوه برخورد والدین با کودکان هنگام انجام تکالیف

انجام دادن تکالیف برای اغلب کودکان کاری خسته کننده و ملال آور است. برخی از آنان تمایل به انجام تکلیف مدرسه نداشته و از زیر آن شانه خالی می کنند. در این هنگام بسیاری از والدین رفتارهای نامناسبی از خود بروز می دهند. برخی از آنها ایت رفتار را به حساب لج بازی کودک گذارده و با او رفتارهای نادرستی می کنند. اما این طور نیست. کودک با شما لج بازی نکرده و از شما ناراحت نیست. این رفتارهای او نشان از بی توجهی به سخن شما ندارد. او به دلایل متعددی نمی خواهد تکالیف مدرسه را انجام دهد و ربطی به والدین او ندارد.
 

نحوه برخورد والدین با کودکان هنگام انجام تکالیف


اگر شما هم یکی از این والدین مستأصل از نحوه برخورد با فرزند در هنگام انجام تکالیف هستید با ما در این مقاله همراه شوید تا راه کارهای مناسبی به شما آموزش دهیم.

 مقدار زمان مشخصی برای انجام تکالیف کودکان خود قرار دهید

کودکان در سنین مختلف در بسیاری از جهات با هم متفاوت هستند. نحوه یادگیری و مقدار زمانی که می توانند روی دروس خود متمرکز شوند، با هم فرق می کند. شما باید برای مشخص کردن زمان درس خواندن کودک، سن او را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اغلب کودکان در سنین دبستان بیشتر از 15 دقیقه نمی توانند روی تکالیف خود تمرکز کنند ولی دانش آموزان دبیرستانی تا یک ساعت هم می توانند پشت سر هم درس بخوانند.
 

 مقدار زمان مشخصی برای انجام تکالیف کودکان خود قرار دهید

مکان خاصی را برای انجام تکالیف کودک اختصاص دهید

از آن جهت که بیشتر کودکان دوست دارند در اتاق خود درس بخوانند، بهتر است محیط اتاق را از وسایل متفرقه خالی کنید. وسایلی مانند عروسک و اسباب بازی های مختلف، ممکن است موجب پراکندگی حواس او شوند. این وسایل را درون کمد کودک قرار دهید. کامپیوتر را در مکانی قرار دهید که به آن تسلط داشته باشید تا فرزندتان با بازی های آن سرگرم نشود.
 

مکان خاصی را برای انجام تکالیف کودک اختصاص دهید

انتظارات و توفعات خود را از او بیان کنید

فرزند شما باید بداند که از او چه انتظاری دارید تا آن را برآورده کند. برای مثال به او بگویید که من انتظار دارم شما در مدت یک ساعت تمام تکالیف امروز خود را انجام داده باشید. قوانین را برای او بازگو کنید و در اجرای آنها استوار باشید.
 

انتظارات و توفعات خود را از او بیان کنید

او را به نظم تشویق کنید

اگر فرزند شما از همان سنین کودکی به نظم در کارها و منظم بودن عادت کند، در بزرگسالی هم می تواند فردی موفق باشد. نظم در امور باعث می شود که کارها به راحتی انجام شده و زمان و بودجه اضافی هدر نرود. او را عادت دهید که شب ها در زمان مشخصی شام خورده و بخوابد. زمان معینی به انجام تکالیف پرداخته و ساعت مقرری را به تفریح بپردازد.

او را برای کارهایش مورد تشویق و تنبیه قرار دهید

تشویق و تنبیهی معادل همان کار کودک برای او مقرر کنید. از تنبیه بدنی پرهیز کرده و قهر کردن های طولانی را انجام ندهید. تنبیه کردن را با حذف امتیازات او اعمال کنید. به یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشید این است که دلیل تنبیه یا تشویق کودک را به طور واضح برای او بیان کنید. تشویق های خود را بلافاصله بعد از انجام کار خوب او اعمال کنید تا کودک به درستی کار خود آگاه شود.
 

او را برای کارهایش مورد تشویق و تنبیه قرار دهید

هرگز به جای کودک تکالیف او را انجام ندهید

مربیان مدرسه تکالیف خانه را مکمل دروس مدرسه می دانند. آنها تکلیف ها و مطالعه دروس را برای فرزند شما معین کرده اند نه خود شما. بنابراین هیچ گاه نباید به جای او تکالیف شب را انجام دهید. اگر کودک خودش را ملزم به انجام تکالیف بداند، فردی مسوولیت پذیر نیز در آینده می شود.

گاهی اوقات انجام ندادن تکلیف کودک را نادیده بگیرید

گاهی اوقات کودک شما به دلیل جلب توجه و حساسیت های زیاد شما تکالیف خود را انجام نمی دهد. در این مواقع بهتر است برای انجام کارهای خوب، او را تشویق کنید و حساسیت خود را روی انجام دادن تکالیف کودک کاهش دهید.
 

گاهی اوقات انجام ندادن تکلیف کودک را نادیده بگیرید

پاداش های خود را متنوع کنید

اگر برای تشویق همه کارهای خوب او، از امور مادی مانند خریدن اسباب بازی یا دادن پول و هدیه استفاده کنید؛ او را به تشویق های مادی عادت می دهید. فرزند شما دیگر به نتایج کارهای خوب خود پی نبرده و صرفا به دنبال دریافت پاداش مادی شماست.  

جمع بندی
نحوه برخورد والدین با کودکان در هنگام انجام تکالیف بسیار مهم است. اگر این رفتار حساب شده و به درستی صورت نگیرد، ممکن است عواقب ناخوشایندی در آینده کودک داشته باشد. به همین دلیل باید قبل از رسیدن کودک به سن مدرسه در این زمینه تحقیق کنید. تعیین مکان و زمان مشخص برای کودک، از عوامل مهم برای انجام تکالیف است. اعمال تشویق و تنبیه، بیان کردن انتظارات شما از کودک از راهکارهای دیگر نحوه برخورد صحیح با کودک است.

 

مطلب قبلی مهارت همدلی
مطلب بعدی نقش خانواده در آموزش کودک پیش دبستانی

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته