روش های آموزش خانواده در مراکز پیش دبستانی

خانواده اولین نهاد آموزشی برای کودکان هستند و علاوه بر تربیت کودکان در آموزش و یادگیری آن ها نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. از این رو در کنار آموزش کودکان در محیط های آموزشی والدین نیز باید آموزش های لازم را ببینند تا مشکلی در زمان آموزش فرزندان خود نداشته باشند. روش های مختلفی در مورد آموزش خانواده ها در مراکز پیش دبستانی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.
 

روش های آموزش خانواده در مراکز پیش دبستان

نکات مهم روش های آموزش خانواده در مراکز پیش دبستانی

والدین می توانند به منظور برقراری ارتباط صحیح به چند نکته توجه داشته باشند. اولین مورد توجه همه کلی به فرزندان است به طوری که به او اجازه دهید تا با طور کامل عقاید خود را ابراز کند و همچنین به آن ها فرصت داده تا آن ها به شما بگویند که چه نیازهایی را احتیاج دارند. با این کار کودک در هنگام برخورد با مشکل می تواند به راحتی با والدین صحبت کند و مشکلات خود را برای والدین بیان کرده تا شما به او کمک کنید. این نکته لازم به ذکر است که پدر و مادر قبل از این که در این جایگاه قرار بگیرند باید فرزند خود را دوست داشته باشند. علاوه بتوانند به راحتی به آن ها ابراز علاقه کنند. البته این موضوع نباید بیش از اندازه باشد چرا که انجام بیش از حد ابراز علاقه به کودک در ارتباط با دیگران به مشکل برخورد می کند و کودکی لوس به بار می آید. یک جمله معروف وجود دارد که می گوید" هر مشکلی که در جامعه وجود دارد به حتم پای آموزش و پرورش وسط است " این جمله ثابت می کند که آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم در زندگی همه افراد است.

والدین در زمان آموزش و یادگیری فرزندان چه وظایفی دارند؟

ایجاد فضایی آرام و بدون استرس در خانواده بسیار به یادگیری و آموزش فرزندان کمک می کند. چرا که باید کودک در محیطی آرام رشد پیدا کند تا بتواند به مسائلی غیر هرآنچه که در خانه و خانواده اتفاق می افتد فکر کند. والدین نقش مهمی در انجام تکالیف فرزندان و رسیدگی به آموزش های آن ها در دوره حساس پیش دبستانی دارند. چرا که کودکان وقتی از محیط های آموزشی مانند مدرسه به خانه باز می گردند بیشترین وقت خود را در خانه سپری می کنند. پس والدین باید در انجام تکالیف کودکان به آن ها کمک کنند تا مشکلی برای یادگیری در خانه نداشته باشند. برای انجام این کار می توان با برنامه ریزی دقیق و و استفاده از روش های مختلف همراه با کودکان مطالب درسی و آموزشی را انجام دهید تا علاوه بر انجام آن با اعتماد به نفس بالا تکالیف خود را انجام دهند.
 

وظایف والدین در زمان آموزش و یادگیری فرزندان

همچنین والدین می توانند با استفاده از شیوه های مدیریت زمان و برنامه ریزی به کودک خود در تعیین اهدافش کمک کنید. به طور کلی والدین با برنامه ریزی صحیح برای هر یک از کارهای او مانند بازی کردن، غذا خوردن، درس خواند و خوابیدن کودک را در یک جدول برنامه ریزی قرار دهید. مبحث بعدی تشویق فرزندتان برای برای دنبال کردن اهدافش است. والدین باید با روش هایی مانند حرف های زیبا و تعیین جایزه برای او، بتوانید به کودکتان در دنبال کردن هدفش کمک کنید. شما همیشه باید سعی کنید که استرس و اضطراب را از فرزندتان تا حد امکگان دور کنید برای مثال از او انتظار نداشته باشید که در هر درسی نمره 20 بگیرد این موضوع به کودک شما استرس و اضطراب زیادی منتقل می کند. و کاملا تاثیر منفی رو کودک شما می گذارد.

جمع بندی
والدین نقش مهمی در آموزش و یادگیری فرزندان دارند، آن ها می توانند از طریق روش های مختلف همراه با فرزندان خود تکالیف آن ها را انجام دهند و به آن ها کمک کنند تا با خیال آسوده و بدون استرس آموزش و یادگیری خود را در مراکز پیش دبستانی به اتمام برسانند. از مهمترین روش ها داشتن برنامه ریزی و تعیین زمان مشخص برای آموزش و یادگیری فرزندان و ایجاد فضای آرام و بدون استرس است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان متخصص در ارتباط باشید و از کمک آن ها بهره مند شوید.   

 

مطلب قبلی آموزش روش های تربیتی کودکان لجباز و سرسخت
مطلب بعدی آشنایی با روش های صحیح کمک کردن والدین در انجام تکالیف فرزندان

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته