آشنایی با روش های صحیح کمک کردن والدین در انجام تکالیف فرزندان

کمک کردن در تکالیف مدرسه همیشه یکی از دغدغه های پدر و مادرها بوده است. این موضوع همیشه باعث شده که والدین به دنبال راه حلی برای این مشکل باشند. تکالیف در واقع به معنای تقویت مفاهیم کلیدی درسی و یادگیری مفاهیم جدید است. تکالیف را آموزگاران به روش های گوناگون طراحی کرده و به دانش آموز خود ارائه می دهند تا دانش آموزان به کمک آن ها راحت تر بتوانند  مفاهیم درسی را یاد بگیرند. در بعضی از شرایط کودکان به کمک والدین خود احتیاج دارند و خانواده ها باید به فرزندان خود در یادگیری مطالب درسی کمک کنند. از این رو توصیه می شود که والدین قبل از کمک به فرزندان خود در تکالیف روش های صحیح کمک کردن به آن ها را مطالعه کنند. در ادامه می خواهیم به بررسی شیوه های صحیح کمک کردن والدین در انجام تکالیف فرزندان بپردازیم.
 

شیوه صحیح کمک کردن والدین در انجام تکالیف

اقدامات لازم والدین برای کمک به انجام تکالیف فرزندان

والدین برای کمک به انجام تکالیف فرزندان اقداماتی را باید در نظر بگیرند. آن ها می توانند با توجه به آن ها بهترین اقدام را برای رسیدگی و کمک به فرزندان انجام دهند. از مهمترین اقدامات جهت کمک به انجام تکالیف فرزندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خاموش کردن تلوزیون در هنگام انجام تکالیف
•    در نظر گرفتن محیطی برای مطالعه و انجام تکالیف درسی
•    برنامه ریزی برای فرزندان جهت انجام تکالیف و رسیدگی به امور درسی
•    مشخص کردن زمان برای رسیدگی به برنامه و فعالیت های درسی فرزندان

روش های صحیح کمک کردن والدین در انجام تکالیف فرزندان

یکی از کارهایی که والدین می توانند برای رسیدگی و کمک به تکالیف فرزندان خود انجام دهند، فراهم کردن فضایی مناسب برای مطالعه و یادگیری آن هاست. با برنامه ریزی مشخص و توجه به فرزندان می توانید نیازهای آن ها را برای انجام تکالیف درسی و مدرسه در خانه فراهم کنید. تلوزیون معمولا باعث حواس پرتی فرزندان می شود و تمرکز آن ها را برای انجام تکالیف برهم می زد. از این رو توصیه می شود در زمان انجام تکالیف درسی محیط آرام و بدون سر و صدا باشد تا فرزند بتواند با تمرکز بر روی مطالب تمامی تکالیف خود را در زمان مشخص انجام دهد. سعی کنید حتما قسمتی از خانه را برای انجام تکالیف فرزند مشخص کنید و با برنامه ریزی و همراهی با او در انجام تکالیف روزانه درسی به او کمک کنید.
 

راه های کمک والدین برای انجام تکالیف کودکان

همچنین می توانید با در نظر گرفتن سطح هوشی فرزند خود مدت زمانی را برای انجام تکالیف درسی مشخص کنید، تعیین زمان مشخص به میزان هوش، سن کودک بستگی دارد. همیشه این موارد را در نظر بگیرید و با توجه به آن مدت زمان را مشخص کنید. در این میان روش های دیگری وجود دارد که به طور خلاصه به آن ها اشاره خواهیم کرد:
•    خلاصه کردن مطالب درسی
•    تنظیم جداول و نمودارهای مختلف برای فهم مطالب
•    کمک به یادداشت برداری از فصل های دروس خوانده شده
•    آموزش خلاصه برداری کردن از مطالب خوانده شده به زبان عامیانه
•    ساخت فلش کارت، برای مرور سریع تر تاریخ ها، فرمول ها، کلمه ها

علاوه بر موارد بالا روش های دیگری نیز برای کمک و همراهی فرزندان در انجام تکالیف آموزشی و درسی آن ها وجود دارد که باید با توجه به سن و میزان هوش آن ها انجام شود تا مشکلی در زمان انجام تکالیف آن ها ایجاد نشود.

جمع بندی
رسیدگی به تکالیف فرزندان موضوع مهمی است که باید والدین به ان توجه داشته باشند و در زمان انجام آن به فرزندان خود کمک کنند زیرا کمک آن ها به فرزندان باعث می شود که فرزند با اعتماد به نفس و دقت بیشتر تمام تکالیف خود را انجام دهد و مشکلی برای ارائه آن ها به مربیان خود نداشته باشد. حضور والدین در کنار کودکان برای انجام تکالیف می تواند قوت قلبی برای آن ها باشد و اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهد. از این رو توصیه می شود برای همراهی کودکان در انجام تکالیف آن ها مطالعه داشته باشید یا با مشاورین متخصص و حرفه ای در این زمینه صحبت داشته باشید. همکاران ما می توانند شما را کمک و راهنمایی نمایند.  

 

مطلب قبلی روش های آموزش خانواده در مراکز پیش دبستانی
مطلب بعدی شیوه غلط اصلاح رفتار کودکان

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته