کودک باهوش را با این اطلاعات، بهتر بشناسید


کودک باهوش در سن خیلی کم، شروع به تشخیص الگو‌های تکراری می‌کنند. در واقع کودک باهوش نه تنها الگو‌ها و اشکال را در بازی‌ها و فعالیت ها، متوجه می‌شود، بلکه می‌تواند رفتار‌های تکراری، فعالیت‌ها و اعمال را در مقایسه با همسالان خود راحت‌تر ببیند. آن‌ها همه چیز را متوجه می‌شوند، از اینکه چه اتوبوسی در زمان صرف صبحانه از نزدیک منزل آن‌ها عبور کرده گرفته، تا چند عدد آجر درون ماشین اسباب بازی شان جا می‌شود. حافظه آن‌ها در به یاد آوردن اطلاعات کلیدی و مهم، بسیار خوب هستند. بعضی از رفتار‌های کودکان که روی اعصاب والدین شان است، یکی از ویژگی‌های باهوش بودن آنها است. تشخیص کودک باهوش کمی پیچیده و مشکل است. اکثر والدین می‌خواهند بدانند که ویژگی‌های یک کودک باهوش چیست و آیا کودک آن‌ها این ویژگی‌ها را دارد. در این مطلب به ویژگیهای کودکان باهوش اشاره ای خواهیم داشت.

 

کودک باهوش


 
ویژگی های کودک باهوش


1- آزمون آی کیو یکی از روش های تعیین میزان هوش در کودکان است. در این آزمون معمولا کودکانی که هوش پایینی دارند، نمره‌ ۱۱۵ تا ۱۲۹، کودکانی که هوش متوسطی دارند ۱۳۰ تا ۱۴۴، کودکانی که هوش بالایی دارند نمره ۱۴۵ تا ۱۵۹، کودکان فوق‌العاده باهوش ۱۶۰ تا ۱۷۹ و کودکان نابغه نمره‌ ۱۸۰ به بالا را کسب می‌کنند. این مقادیر بر اساس منحنی زنگی به دست آمده است و نقس بسزایی در تعیین میزان هوش کودک دارد.
2- کودکان باهوش معمولا پیشرفت تحصیلی زیادی دارند. حتی ممکن است تعدادی از این کودکان نمرات درسی خوبی کسب نکنند، اما در آزمون‌های پیشرفت تحصیلی معمولا امتیاز ۹۵ تا ۹۹ درصد را کسب می‌کنند. آن‌ها علاقه و اشتیاق زیادی به یادگیری دارند و از حافظه خوبی برخوردار هستند. توانایی یادگیری سریعی دارند و به سرعت به موفقیت دست پیدا می‌کنند. 
3- بچه های زیر یک سالی که هوش کافی دارند، می توانند تفاوت بین احساسات مختلف اطرافیان خود مانند شادی، غم، ترس، اضطراب یا خشونت را درک کنند و با توجه به این رفتارها واکنش نشان دهند. بچه های زیر یک سالی که بتوانند تفاوت بین احساسات را تشخیص دهند، باهوش هستند. 
4- بچه های باهوش تر از حدود ۶ تا ۸ ماهگی به خوبی موسیقی را درک می کنند و با شنیدن صدای موسیقی های کلاسیک و ملایم، آرام تر می شوند. بچه هایی که بتوانند از یک سالگی از آلات موسیقی به تناسب سنشان استفاده کنند و این کار را با کمک شما یا معلم موسیقی یاد بگیرند، در آینده هم می توانند نسبت به سایر بچه ها توانایی کسب موفقیت های بیشتری در زمینه های دیگر هم داشته باشند. رفتن بچه ها به کلاس های موسیقی آنها را از نظر روانی آرام تر و از نظر ذهنی خلاق تر می کند. به والدین توصیه می شود در صورت امکان، فرزندان خود را از حدود 3 سالگی به کلاس موسیقی بفرستند.

 

کودک باهوش


 
5- بچه‌های باهوش به دنیای اطراف خود علاقه‌مند هستند. از پرس و جو درباره عادات غذا خوردن تمام پستانداران گرفته، تا پافشاری بر این که دقیقا بدانند تُستر چگونه کار می‌کند. بچه‌های با استعداد و نابغه ممکن است صبر و حوصله والدین خود را با سوال‌های بی‌پایان درباره موضوعی خاص آزمایش کرده و بسنجند.
6- برای کودکان بااستعداد و باهوش، ممکن است ارتباط گرفتن با همسالانی که دارای علاقه مندی‌ها و توانایی‌های متفاوت هستند دشوار باشد. آن‌ها اغلب در مهد کودک احساس خستگی می‌کنند، زیرا درس برای آن‌ها بسیار آسان است پس به دنبال گفتگو‌های مهیج‌تر با افراد بزرگ‌تر از خود خواهند بود. شما می‌توانید با آموزش مهارت ‌های اجتماعی و همدلی به فرزندتان کمک کنید تا با دوستان و اطرافیان خود در تمامی سنین دوست شوند.
7- بسیاری از کودکان باهوش به دلیل بلوغ و توانایی‌های سازمان یافته طبیعی شان تبدیل به مدیر و رهبر دیگران می‌شوند و معمولا می‌توانند مسئولیت یافتن موثرترین راه حل را به عهده گیرند. آن‌ها همچنین به صورت خودکار عملکرد خود را تنظیم می‌کنند و همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود هستند. به دلیل داشتن این توانایی، آن‌ها معمولا می‌توانند همسن و سالان خود را هدایت و رهبری کنند، زیرا آن‌ها به درک خود از مسیر و نیز تجربه در گرفتن مسئولیت، اعتماد بیشتری دارند.
 

جمع بندی


به طور کلی کودک باهوش علاقمند است که در مورد جهان و اطرافش بیشتر بداند و یک کنجکاوی بی نظیر دارد تا بتواند در مورد چیزهایی که می بیند کنجکاوی کند و گاهی حتی به نتیجه و جواب هم برسد. استثنایی و باهوش بودن به این معنا نیست که کودک شما همیشه و در همه زمینه ها باهوش است. لازم به ذکر است که حتی کودکان باهوش هم دچار ضعف هستند. کودکان باهوش از توانایی های شناختی پیشرفته ای برخوردار هستند. فرزند شما ممکن است در ریاضی اعجوبه باشد، اما در موسیقی نه! یا در ورزش حرفی برای گفتن داشته باشد اما در خواندن دچار چالش شود. بهتر است بعد از شناخت کودک باهوش خود، فرصتی متعادل برای او فراهم کنید تا یادگیری خود را توسعه بخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگیهای کودک باهوش، می‌توانید به سایت www.ramo.tv مراجعه کنید.
 

مطلب قبلی رادیو رامو و تلویزیون رامو چه تاثیراتی در کودکان می گذارند؟
مطلب بعدی کودک خلاق چگونه می تواند خلاقیت بیشتری از خود بروز دهد؟

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته