کودک با ادب را با این روشها تربیت کنید


کودک با ادب و نزاکت، خواسته هر والدینی است. شاید تغییر رفتار بزرگسالان کار بسیار دشواری باشد، اما این میان یک نقطه امیدبخش وجود دارد و آن تغییر رفتار کودکان است. کودکان با این نیت به دنیا نمی‌آیند که بخواهند دیگران را مسخره کنند یا به آنها آسیب بزنند؛ در واقع آنها به شدت انسان‌های همدلی هستند. زندگی همه ما در ارتباط با انسانهای دیگر معنا می شود؛ در حقیقت ما در مسیر زندگی نیازمند برقراری ارتباط با اطرافیانمان هستیم. بسیاری از والدین حتی کمترین فرصت را به کودکان خود نمی دهند تا آنان مجال این را داشته باشند که افکار و احساسات خود را نشان دهند. در اینجا به برخی روش‌های برای تربیت یک کودک با ادب و الگوسازی ادب و نزاکت به کودکان اشاره ای کرده ایم.

 

کودک با ادب


 
روشهای تربیت کودک با ادب


1- فریاد زدن در هیچ موقعیتی و هنگام مواجه شدن با هیچ فردی، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، مخصوصا زمانی که مخاطب شما یک کودک یا حتی یک نوجوان باشد. تنها تاثیر فریاد کشیدن این است که در آن لحظه کودک می ترسد و شاید سکوت کند یا به اجبار خواسته شما را انجام دهد اما اندکی بعد کودک همه چیز را فراموش می کند و فقط می آموزد که خودش هم در مواقع ضروری می تواند فریاد بکشد و به این ترتیب به خواسته اش برسد. همواره با کودکتان آرام و با احترام صحبت کنید و رفتار عصبی و تند نداشته باشید.
2- سعی کنید کمتر «نه» بگویید. نه گفتن های مکرر به کودک، میان شما و فرزندتان فاصله ایجاد می کند؛ شاید شما قصد دارید که فرزند بسیار مؤدب و نمونه ای تربیت کنید اما هر چه بیشتر با او مخالفت کنید، بیشتر شاهد مخالفت و بدرفتاری های فرزندتان خواهید بود. سعی کنید پاسخ های مثبت را با پاسخ های منفی جایگزین کنید؛ البته این نکته به هیچ وجه به این معنی نیست که شما باید تمام خواسته های فرزندتان را عملی کنید. در رفتارتان متعادل باشید، نه همیشه مثبت و نه همیشه منفی.
3- کودکان بسیاری از رفتارها را از اولین معلم هایشان که همان پدر و مادرشان هستند، تقلید می کنند؛ در نتیجه وجود یک ارتباط صمیمی میان آنها بهترین نوع آموزش مهارت های اجتماعی به این شکوفه های زندگی است؛ مثلا وقتی مادری در حال پوشاندن لباس های کودک خردسال خود است، باید به او توضیح دهد که چه کاری انجام می دهد؛ در واقع والدین باید تا جایی که برایشان مقدور است، با کودکان خود صحبت کنند.

 

کودک با ادب


 
4- در برخی مواقع همین چیزهای کوچک هستند که اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. کودکانی که یاد می‌گیرند «لطفا» و «دست شما درد نکنه» یا «اجازه هست» بگویند، فضایی توام با ادب و نزاکت را ایجاد می‌کنند که واکنش‌های مثبتی در افراد پیرامون آنها به‌همراه خواهد داشت. از او بخواهید درخواست‌های خود را محترمانه و بدون ترس بیان کند. به او یاد دهید که دیگران موظف به انجام تمام درخواست‌های ما نیستند و اگر نتوانستند لطفی در حق ما بکنند، نباید خشمگین شویم. به‌علاوه تشکر کردن را به فرزندتان بیاموزید.
5- برای تربیت کودک با ادب، واقع‌بینی را به کودک آموزش دهید. کودکان به‌طور طبیعی نسبت به تفاوت‌ها، ‌حالت کنجکاوانه و تیزبین دارند. اما از طرفی از خط‌مشی شما هم پیروی می‌کنند. وقتی شما و فرزند‌تان کسی را می‌بینید که به‌طور آشکار با شما تفاوت دارد، با واکنش آسان و آرام خود به او نشان دهید که این تفاوت‌ها به معنای این است که شما آنها را پذیرفته و درک کرده‌اید.
6- برای تربیت کودک با ادب، به او پاسخ‌های مؤدبانه بیاموزید.کودک‌تان می‌تواند رفتار خوب خود را از طریق احترام گذاشتن به دیگران نشان دهد. واژه‌های بفرمایید و متشکرم را به طور مکرر به فرزندتان و دیگران بگویید؛ در این صورت او این واژه‌ها را به عنوان واژه‌هایی رایج در مکالمات روزمره خواهد آموخت و آن‌ها را هم در ارتباط با شما و هم در ارتباط با دیگران به کار خواهد برد.


 
جمع بندی


متاسفانه این مشکل، امروزه در بسیاری از خانواده ها مطرح می شود؛ پدر و مادر به قدری درگیر مسائل خود هستند که دیگر وقتی برای دلجویی از فرزندان برایشان باقی نمی ماند؛ در حالی که داشتن این ارتباط از هر وظیفه ای مهمتر است. ما در کل احترامی که از کودکان‌مان انتظار داریم را خودمان به آن‌ها نشان نمی‌دهیم و بیشتر در روش تربیت‌ کودک با ادب، احترام را با ترس یکی می‌دانیم. به جای ترساندن روش دیگری را داشته باشید. در سطح و اندازه فرزندتان پایین بیایید و به حرفهای او گوش دهید. این بهترین راه برای این است که به او آموزش دهید با دقت به شما گوش دهد. به یاد داشته باشید باید به گونه ای رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان آنگونه باشد. شوخی و خنده و حتی لحن طنز در مورد کودکان و نوجوانان بسیار اثرگذار است و موجب می شود تا فرزندتان کاری را که از او خواسته اید، انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تربیت کودک با ادب و نزاکت، می‌توانید به سایت www.ramo.tv مراجعه کنید.

مطلب قبلی کودک اجتماعی را با این روشها تربیت کنید
مطلب بعدی مجله کودک و نوجوان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته