مهم‌ترین نکات بهداشتی که کودکان باید بیاموزند

بهداشت کودکان یکی از مهم‌ترین مسائل در تعلیم و تربیت آن ها است. ازآنجایی‌که کودکان بیش از بزرگ‌سالان در معرض آلودگی های محیطی قرار دارند، لازم است که به آن ها نکات مهم بهداشتی را آموخته و در برنامه روزانه قرار دهید. کودکان درک صحیحی از بهداشت و چگونگی انتقال بیماری ندارند به همین دلیل است که والدین و اولیاء مدرسه نقش پررنگی در آموزش نکات بهداشتی ایفا می کنند. برای مثال آموزش شستن دست ها جز مواردی است که حتما باید آموزش داده شود؛ چرا که بیشتر بیماری های میکروبی و عفونی در کودکان به دلیل رعایت نکردن تمیزی دستشان رخ می دهد. در این مقاله چند راه کار ساده در رابطه با بهداشت کودکان به شما آموزش داده خواهد شد.

نکاتی ساده برای آموزش بهداشت کودکان

آموزش بهداشت کودکان می تواند بسیار سرگرم کننده و به دور از هرگونه قوانین سفت و سخت باشد. اگر می خواهید کودک به حرف شما گوش بدهد، بهتر است کاری کنید که از یادگیری نکات بهداشتی لذت ببرد. این گونه است که او خود برای انجام آن کار داوطلب شده و از خود میل و رغبت نشان می دهد. در ادامه این مطلب، شما می توانید با چند مورد از مهم‌ترین نکات آموزش بهداشت کودکان آشنا شوید.

مهم‌ترین نکات بهداشتی که کودکان باید بیاموزند

چگونه شستن دست ها را در برنامه بهداشت کودکان قرار دهیم؟

کودکان باید حتما بیاموزند که بعد از خارج شدن از توالت حتما دست های ها خود را با آب و صابون بشویند شما می توانید مفهوم میکروب را با نقاشی ها و دیدن انیمیشن های مرتبط به او بیاموزید. استفاده کردن از شعر و موسیقی نیز می تواند بسیار جذاب باشد. برای او شعرهایی با مضمون تمیزی بخوانید. استفاده کردن از صابون های فانتزی و خوش بو نیز می تواند برای کودکان بسیار جذاب باشد.

آموزش گرفتن ناخن ها به کودکان

زیر ناخن ها بهترین جا برای رشد باکتری و میکروب ها است. بسیاری از کودکان از عمل گرفتن ناخن ها می ترسند و اغلب والدین برای گرفتن ناخن کودکانشان مشکلات بسیار داشته و نمی دانند چگونه او را به این کار راضی کنند. برای گرفتن ناخن کودکان، بسیار احتیاط کرده و مواظب باشید گوشت دستش آسیب نبیند؛ چرا که این موضوع برای او بسیار دردناک و همراه با وحشت خواهد بود و در مواقع بعدی به سختی به شما اجازه این کار را خواهد داد.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان

در بحث بهداشت کودکان، بسیاری بهداشت دهان و دندان را خیلی جدی نمی گیرند زیرا بر این باورند که دندان کودکان شیری بوده و درنهایت خواهد افتاد؛ اما این تنها ظاهر قضیه نیست که اهمیت دارد. وجود دندان پوسیده در دهان می تواند خود عامل بسیاری از بیماری ها باشد. از این گذشته اگر از همان کودکی عادت به مسواک زدن را در فرزند خود ایجاد نکنید، در بزرگ‌سالی نیز او به این کار عادت نخواهد کرد. برای انجام مسواک زدن، برای او پاداش در نظر گرفته و با تهیه مسواک و خمیر دندان های مناسب کودکان، او را به این کار تشویق کنید.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان

استفاده از دستمال در بهداشت کودکان

کودکان معمولا به لزوم استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه واقف نیستند. آن ها نمی دانند که چرا باید در هنگام عطسه کردن جلو دهان و بینی خود را با دستمال بگیرند. در آموزش بهداشت کودکان به ضرورت استفاده از دستمال پرداخته و همواره خود برای پاک کردن صورت و دستش از دستمال مرطوب های خوش بو استفاده کنید که مناسب پوست لطیف کودک باشند.

حمام رفتن

حمام رفتن نیز گاه بسیار جذاب و گاه خود دردسری بزرگ برای والدین است. بسیاری از کودکان از نشستن در وان آب و بازی با عروسک هایشان بسیار لذت می برند؛ اما برای لذت بخش کردن حمام برای کودک لازم نیست که حتما وان داشته باشید. شما می توانید انواع عروسک پلاستیکی برای او تهیه کنید تا با خود به حمام ببرد. با کف برایش حباب درست کنید و با اندکی آب بازی، حمام را به محلی جذاب و سرگرم کننده تبدیل کنید.

چگونه عادت های بد غیر بهداشتی را از کودک خود دور کنیم؟

بعضی کودکان عادت هایی دارند که می تواند برای سلامتیشان مضر باشد. برای مثال ناخن خود را می جوند و یا نوک مداد را داخل دهانشان می کنند. اگر کودک شما نیز چنین رفتارهایی دارد، پیشنهاد می کنیم علت این کار او را جویا شوید، بسیاری از این رفتارها، ریشه در اضطراب او دارد. برای رفع چنین رفتارهایی شما می توانید از روانشناسان کودک و نوجوان کمک بگیرید.

چگونه عادت های بد غیر بهداشتی را از کودک خود دور کنیم؟

جمع بندی

بهداشت کودکان یکی از موضوعات مهم به خصوص در شرایط کرونای امروزی است. آن ها باید بیاموزند که چگونه دست های خود را شسته و همواره به نکات بهداشتی توجه کنند. همکاری پدر و مادر و نزدیکان او، برای یادگیری این مسائل بسیار مهم است. بسیاری از والدین از زور و اجبار برای یادگیری استفاده می کنند که این روش به‌هیچ‌وجه پایدار نخواهد بود. اگر دوست دارید فرزندتان با نکات بهداشتی آشنا شده و آن ها را همچون عادتی رعایت کند، می توانید از روش های جالب و سرگرم کننده برای آموزش استفاده کنید. برای مثال برای او صابون های فانتزی به شکل حیوانات بخرید، در حمام با او بازی کرده و اجازه دهید اسباب بازی هایش را به خود به حمام آورده و بازی کند. در هنگام گرفتن ناخن دست و پای او می توانید از بازی هایی نظیر اتل متل استفاده کنید.

مطلب قبلی سطح هوش هیجانی کودکان را چگونه افزایش دهیم؟
مطلب بعدی آموزش های آنلاین رسانه ها تا چه حد برای کودکان مفید بوده است؟

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته