خلاقیت کودک چطور باعث کشف استعدادهای کودک شما می شود؟


خلاقیت کودک شما اگر از طریق هنر پرورش داده شود، به کشف استعداد کودکتان کمک بزرگی می کند. هنر یعنی زیبایی‌شناسی و خلاقیت. خلاقیت داشتن باعث می‌شود که در طول زندگی خود برای رویارویی با چالش‌های مختلف، راه‌کارهای جذابی داشته باشید. اگر به نقش هنر در رشد کودک توجه کنید قطعا کودک سالم‌تر، شاداب‌تر و قوی‌تری خواهید داشت. یعنی به فرزندتان یاد می‌دهید که چطور مفاهیم را دقیق‌تر درک کند و راه‌حل‌های خلاقانه‌تری برای خود در زندگی بیافریند. نقش هنر در رشد کودک بسیار مهم است. پرورش خلاقیت از طریق هنر یکی از راههای شناسایی استعدادها و توانایی کودکان می باشد. در این مطلب به ارتباط هنر و خلاقیت کودک و نقش آن در رشد کودک و مزایای آن در مسیر شکوفایی خلاقیت کودکان اشاره کرده ایم.

 

خلاقیت کودک


 
رابطه هنر و خلاقیت کودک


آموزش هنر به کودک مهم ترین راه پرورش خلاقیت او می باشد. یکی از تقسیم بندی های اصلی هنر، تقسیم آن به هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقی، ادبیات و ... است. هر کدام از آن ها به نحوی می توانند در خلاقیت کودک موثر باشند. مواردی که در پرورش خلاقیت کودک نقش مهمی دارد عبارتند از:
1- رقص و تئاتر جزء هنر های نمایشی هستند که قدرت، چابکی و انعطاف پذیری را در کودک افزایش می دهد. همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس و مهارت های حل مسئله می شود و کار گروهی را به بچه ها آموزش می دهد. می توانید هنگام رقصیدن، با کودک، بازی مجسمه شدن را انجام دهید و از او بخواهید ناگهان متوقف شود و تکان نخورد. سپس از او بخواهید که خود را به شکل اشیا یا حیوانات مختلف در بیاورد.
2- اجرای نمایش یا تئاتر، باعث می شود که کودک تصور کند فرد دیگری است و این اتفاق، ساختار مغز را قدرتمند می کند. شخصیت پردازی و ساخت یک شخصیت دیگر در درون خود، برای کودک بسیار مفید است. بازی های نمایشی باعث افزایش مهارت زبان کودکان، توسعه دایره واژگان و مهارت داستان گویی می شود. یکی از بازی های معروفی که همه ما تجربه آن را داریم، خاله بازی است که به کودک کمک می کند تا خود را در نقش و جایی که نیست تصور کند و قوه تخیل خود را بکار بیندازد.
3- اعمالی مثل شمارش ضرب ها، کلیدهای موسیقی و نت خوانی که بر پایه ریاضی استوار است، می تواند توانایی محاسباتی و یادگیری نظم را به کودک آموزش دهد. همچنین موسیقی می تواند مهارت های خواندن کودکان را نیز افزایش دهد. در کل موسیقی باعث شادی کودک می شود. کودک صداهای مختلفی که از ابزار یا سازهای مختلف به دست می آورد قوه تخیل او را پرورش می دهد.

 

خلاقیت کودک


 
4- یکی از ضروری ترین کارها برای رشد خلاقیت و تفکر کودک، کتاب است. با کتاب خواندن برای فرزندتان، می توانید تصویرسازی های ذهنی او را پرورش دهید. کتاب های بزرگ و رنگی برای کودکان ارجحیت دارد. هنگام خواندن کتاب، سعی کنید برای شخصیت های مختلف کتاب صداسازی کنید.
5- مداد دست گرفتن و نقاشی کشیدن، کاردستی ساختن و فعالیت‌های هنری از این دست باعث می‌شوند که کودکتان در انجام کارهای عملی تقویت شود. اگر با حوصله و دقت به کودک در انجام کاردستی‌های مختلف کمک کنید، ضمن بارور کردن قدرت فکر و خلاقیتش، به او یاد خواهید داد که چطور ظریف و بادقت، کارهای عملی را پیگیری کند. با تشویق کودک به انجام کارهای هنری، به او کمک می‌کنید تا افکار و احساسات خود را بروز دهد. در نتیجه در اجتماع هم حرف و نظر خود را بروز خواهد داد. 
6- عملکرد تحصیلی کودکی که به هنر توجه دارد هم اصولا بهتر از سایر کودکان است. نقش هنر و خلاقیت کودک در تربیت کودک بسیار پررنگ است. وقتی کودک خلاقانه، هنر را دنبال می‌کند، یاد می‌گیرد که بخش‌های مختلف مغزش را فعال کند و علاوه بر اینکه از تجربه‌ها و دانش خود در زمینه‌های مختلف برای خلق یک اثر بهره می‌برد، جرئت ابراز نظر هم پیدا می‌کند. پس در مدرسه و در طول تحصیل هم برای حل مسائل مختلف بهتر فکر خواهد کرد و در کلاس و مدرسه، شجاعت مطرح کردن ایده‌ها و نظراتش را خواهد داشت.

 

خلاقیت کودک

جمع بندی


هنر به عنوان یک مجموعه گسترده، در طول تاریخ نقش مهمی در شکل گیری جوامع بشری داشته است. شما از طریق هنر می توانید با کودکتان ارتباط برقرار کنید. یادگیری برخی از هنر ها مثل موسیقی، نقاشی یا مجسمه سازی نیاز به هزینه دارد اما برخی دیگر مثل ادبیات یا تئاتر کم هزینه تر است. سنین کودکی بهترین زمان برای کشف استعداد هنری است. استفاده از هنر در توسعه مهارت‌های کلامی کودک بسیار موثر است. برای مثال، زمانی که با کودک خود شعر می‌خوانید، موسیقی کار می‌کنید، به دایره لغات او می‌افزایید. شعر و ترانه‌ها، کاردستی‌ها و نقاشی‌ها و هر چیزی که به هنر ارتباط داشته باشد، راه آموزش و یادگیری را جذاب‌تر می‌کند. در نتیجه فرزندتان با میل و اشتیاق بیشتری به تمرین‌های مختلفی که برای یادگیری زبان و صحبت کردن با او انجام می‌دهید، اشتیاق نشان خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هنر و خلاقیت کودک، می‌توانید به سایت www.ramo.tv مراجعه کنید.

مطلب قبلی بهداشت محیط برای کودکان در مهدکودک ها چگونه باید باشد؟
مطلب بعدی کودک اجتماعی را با این روشها تربیت کنید

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته