با راهکارهای پیوند خانه و مدرسه آشنا شوید

خانه و مدرسه از محیط هایی هستند که تاثیر زیادی روی شکل گیری شخصیت کودک می گذارند و موجب رشد و پرورش آن می شوند. والدین برای پیوند دو محیط خانه و مدرسه باید سعی و تلاش خود را بیشتر کنند تا کودک احساس امنیت و راحتی در هر یک از این محیط ها داشته باشد. آموزش های مهم معمولا در محیط مدرسه و خانه در سنین پایین به کودک انجام می شود. آموزش و یادگیری در این محیط ها علاوه بر پیوند صحیح خانه و مدرسه موجب سرمایه گذاری روی کودک می شود تا در آینده ثمره خوبی برای خانواده و جامعه خواهد باشد.
 

راهکارهای پیوند خانه و مدرسه

یکی از وظایف اصلی و مهم خانواده ها تعلیم و تربیت فرزندان است، والدین جز نخستین معلم و مربی کودکان به شمار می روند که نقش مهمی در تربیت و آموزش آن ها دارند. خانواده در سنین پایین آموزش هایی نظیر راه رفتن، حرف زدن، روابط با اشیا و دیگر موضوعات را به کودکشان می آموزند. این آموزش ها باعث شده تا والدین فرزندانی سالم و آموزش دیده به محیط بعدی آموزش و پرورش یعنی مدرسه فرستاده شوند. خانواده اهداف مختلفی را برای تربیت و پرورش فرزندان دارد که از مهمترین آن ها می توان به برطرف کردن نیازهای عاطفی و روانی، تداوم نسل، پرورش و اجتماعی کردن فرزندان اشاره کرد.

مدرسه مهمترین نهاد تربیت کودکان

مدرسه دومین نهاد و محیطی برای تعلیم و تربیت کردن کودکان در جامعه است. در این محیط کودک می تواند استعدادها و توانمندی های درونی خود را شکوفا کند. مدرسه علاوه بر شکوفایی استعداد در رشد و پرورش کودکان نیز نقش مهمی را ایفا می کند. اما این نکته وجود دارد که مدرسه برای تربیت اصلی کودک خیلی دیر است و باید قبل از آن که والدین آموزش هایی را برای کودک داشته باشند. خانه و مدرسه باید در جهت روش های آموزش و یادگیری یک مسیر را به کودکان نشان دهند تا مشکلی کودکان برای رسیدن به هدف مورد نظر نداشته باشند. والدین علاوه بر محیط خانه می توانند با حضور در محیط مدرسه از روند آموزش و یادگیری کودکان خود آگاه شوند و در صورت نیاز به معلم و مربیان در این زمینه کمک کنند.

آثار تربیتی پیوند خانه و مدرسه

خانه و مدرسه باید از جهت تفکر و روش های آموزشی با یکدیگر همسو باشند تا کودکان زمانی که در محیط مدرسه قرار می گیرند تا آموزش های لازم را ببیند و با قرارگیری در محیط خانواده همان هدف و مقصد را دنبال کنند. در واقع مدرسه و خانه باید محیط مکمل برای آموزش و یادگیری کودکان باشند. چنانچه خانه و مدرسه روابط و برنامه های تربیتی مشخص باشند و تعامل و یکدلی میان آن ها برقرار باشد، نسل سالم و تاثیرگزاری در جامعه رشد می کند. از آثار مهم تربیتی پیوند خانه و مدرسه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تقویت روحیه تعامل در کودکان
•    نظارت مستقیم والدین بر روی فعالیت ها و برنامه های آموزشی
•    جلوگیری از بروز هر گونه انحرافات اجتماعی و اخلاقی در کودکان
•    فراهم شدن زمینه شناخت جنبه های اجتماعی و شخصیتی کودک
•    تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان و جلوگیری از تضاد رفتاری در آن ها
 

آثار تربیتی پیوند خانه و مدرسه

جمع بندی
مدرسه و خانواده دو نهاد مهم و اصلی رشد و پرورش شخصیت کودکان هستند باید تعامل و ارتباط مشخصی با یکدیگر داشته باشند. آموزش و یادگیری در محیط مدرسه و خانواده باید یک هدف و مقصد را دنبال کند تا کودک در راه رسیدن به آن با مشکل رفتاری و آموزشی رو به رو نشود. بسیاری از والدین با شناخت و مطالعه دقیق در این زمینه کمک فراوانی به مربیان آموزشی کودکان جهت پرورش و رشد استعدادهای نهفته در آن ها می کنند. از مهمترین آثار تربیتی پیوند میان خانه و مدرسه می توان به تقویت روحیه تعامل در کودکان، افزایش اعتماد به نفس در آن ها، جلوگیری از بروز رفتارهای انحرافی اخلاقی و غیره اشاره کرد. والدین می توانند به همراه مربیان نقش موثر و مفیدی در شکل گیری کودک در سنین پایین داشته باشند از این رو توصیه می شود که در سنین حساس کودک از برنامه های آموزشی مناسب غافل نشوند. برای مشاوره در این زمینه می توانید از کارشناسان حرفه ای و متخصص درخواست کمک داشته باشید.  

 

مطلب قبلی ویدیوهای آموزشی چه کمکی به آموزش و یادگیری کودکان می کند؟
مطلب بعدی آموزش روش های تربیتی کودکان لجباز و سرسخت

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته