اوقات فراغت کودک تنها مخصوص فصل تابستان نیست

اوقات فراغت کودک را می توان به این شکل تعریف کرد که اوقاتی که فرد می تواند بعد از انجام وظایف و فعالیت های معمول روزانه به کارهای مورد علاقه اش بپردازد. توجه به برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان اهمیت ویژه ای دارد. کودکانی که در خانه و مهد کودک تحرک و نشاط کافی را از بازی های مناسب به دست می آورند دارای آرامش و قدرت تمرکز بیشتری هستند. توجه به برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت آن ها نقش پررنگی در شکوفایی و پرورش استعداد های او دارد. گاهاً برخی از والدین این تصور اشتباه را دارند که اوقات فراغت کودک تنها مختص به فصل تابستان است. این تصور کاملاً اشتباه می باشد. در فصل تابستان کودکان اوقات فراغت بیشتری دارند اما برنامه ریزی و توجه به اوقات فراغت آن ها باید در تمام طول سال وجود داشته باشد. در این مطلب نکاتی را در جهت برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودک ارائه کرده ایم. 

 

اوقات فراغت کودک


توجه به خواسته و سلیقه کودک


در هنگام برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودک اولویت اول توجه به خواسته ها و علایق کودکان است. توجه به این موضوع باعث تقویت انگیزه در کودک شما خواهد و کودک شما احساس ارزشمندی خواهد کرد. با این کار شما می توانید قدرت تصمیم گیری را در کودک افزایش داده و به او حق انتخاب بدهید. این مسئله در رشد توانایی های کودک شما تاثیر زیادی دارد. یادتان باشد که در هنگام تصمیم گیری برای اوقات فراغت کودک نباید علایق و خواسته های خودتان را به او تحمیل کنید. 
اجازه ندهید اوقات فراغت کودکتان خسته کننده باشد
گذراندن اوقات فراغت برای کودک به معنای گذراندن زمان به بطالت نیست. اوقات فراغت یک فرصت بسیار عالی برای انجام فعالیت هایی است که علاوه بر ایجاد نشاط و شادابی در کودک به رشد توانایی های کودک هم کمک کند. متاسفانه با زیاد شدن وسایل دیجیتال مانند، گوشی و تبلت، بازی های ویدئویی، تلویزیون و ... بخش زیادی از اوقات فراغت بچه ها با استفاده از این وسایل سپری می شود. بسیاری از کودکان بدون داشتن تحرک کافی چندین ساعت را به تماشای برنامه های تلویزیون می پردازند، برنامه هایی که برخی از انها اصولاً مناسب سن و سال ان ها نیست. شما لازم است که همیشه برنامه های مفرح و مفیدی را با توجه به علایق کودکان در نظر  داشته باشید و اجازه ندهید تمام اوقات فراغت آن ها در پای تلویزیون و یا استفاده از وسایل دیجیتال دیگر بگذرد.


 
اوقات فراغت کودکان تنها مختص به تابستان نیست


همانطور که گفتیم اوقات فراغت برای کودک تنها مختص به فصل تابستان نیست. اگر شما کودکی دارید که به سنین مدرسه رسیده است در طول سال تحصیلی هم باید به اوقات فراغت او توجه داشته باشید. درست است که اوقات فراغت در فصول دیگر نسبت به فصل تابستان کمتر است اما فراموش نکنید که توجه کردن به اوقات فراغت در تمام سال یک نیاز برای کودک شما می باشد. اگر قرار باشد کودک شما تمام وقت خود را در مدرسه و خانه به یادگیری مباحث درسی بپردازد بعد از یک مدت دچار خستگی خواهد شد و این خستگی باعث کاهش قدرت یادگیری در او می شود. توجه به اوقات فراغت آن ها در طول سال یک نیاز است که به شادابی و رشد کودک شما در زمینه های مختلف کمک می کند.

 

اوقات فراغت کودک


سفر های کوتاه یک ایده خوب برای اوقات فراغت کودک


یکی از بهترین ایده ها برای پر کردن اوقات فراغت کودک به شکل مفید سفر رفتن است. برخی به اشتباه سفر رفتن را مختص به فصل تابستان می کنند. اما شما می توانید در تمام فصول سال برنامه های سفر کوتاه مدت را به همراه کودکان ترتیب دهید. کافی است مکان های دینی و جذاب نزدیک به محل زندگیتان را شناسایی کنید و در یک روز تعطیل که فرصتی به دست آورده اید به همراه کودکان خود به آنجا بروید. توجه کنید که سفر رفتن باعث نشاط و شادی روحی کودک شما خواهد شد و علاوه بر این کودک در این سفرها محیط های جدیدی را تجربه خواهد کرد که برای رشد بیشتر کودک در زمینه های مختلف می تواند موثر باشند. 


 
جمع بندی


کودکان در فصل تابستان اوقات فراغت زیادی دارند که باید برای پر کردن این اوقات به طور مفید برنامه داشته باشید اما لازم است این نکته را فراموش نکنید که نیاز به برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودک تنها مختص به فصل تابستان نیست. سپری کردن اوقات فراغت برای کودک به شکل با نشاط و مفید در طول سال، باعث خواهد شد که یک کودک با نشاط داشته باشید که برای انجام فعالیت های روتین روزانه اش با انرژی و با انگیزه است. در هنگام برنامه ریزی برای اوقات فراغت فرزندتان اولویت با علایق آن ها است. شما می توانید با صرف کمی وقت و در نظر گرفتن برنامه های دوست داشتنی برای اوقات فراغت او باعث شوید که این اوقات به شکل با نشاط و آموزنده ای سپری شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اوقات فراغت کودک می توانید به وب سایت www.ramo.tv مراجعه کنید.


 

مطلب قبلی اوقات فراغت تابستان را چگونه برای دانش آموزان پر کنیم؟
مطلب بعدی اوقات فراغت فرصتی برای رشد و شکوفایی فرزندان

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته