آموزش روش های تربیتی کودکان لجباز و سرسخت

تربیت کودکان یکی از سخت ترین کارهایی است که توسط والدین انجام می شود. حالا فکر کنید که این کودک بسیار لجباز و سرسخت باشد، تربیت این گروه از کودکان نیاز به چه اندازه صبر و حوصله والدین دارد. برای تربیت کودکان سرسخت ابتدا باید آن ها را شناسایی کرد و با مطالعه فراوان و تحلیل رفتار آن ها بتوان علاوه بر شناخت بیشتر رفتار مناسبی در مقابل آن ها داشته باشیم. در این صورت تربیت آن ها به درستی انجام می شود و مشکلی از لحاظ رفتار و تربیت نخواهند داشت. کودکان معمولا در سنین پایین تر برای برطرف کردن نیازهای خود تلاش فراوانی می کنند. لجبازی یکی از روش هایی است که بیشتر کودکان برای برطرف کردن خواسته خود اقدام به انجام آن می کنند. والدین در واقع با تربیت صحیح کودک خود می توانند نقش موثر و مفیدی در شکل گیری شخصیت کودک در سنین پایین داشته باشند و از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنند. در ادامه می خواهیم به بررسی روش های تربیت کودکان لجباز و سرسخت بپردازیم.
 

تربیت کودکان لجباز و سرسخت

 روش تربیت کودکان لجباز و سرسخت

اولین و مهمترین مورد روش تربیت کودکان که باعث می شود آن ها لجباز و سرسخت شوند، سخت گیری والدین برای تربیت فرزندان است. پدر و مادر نسبت به کودک نباید سخت گیری شدید داشته باشند بلکه باید در کنار آن ها اقتدار داشته باشند. سخت گیری نه تنها هیچ کمکی به کودک نمی کند بلکه باعث ایجاد دشمنی میان والدین و کودک می گردد. بعضی از والدین می خواهند فرزندان آن ها فرمانبردار باشد ولی این دیدگاه کاملا غلط است. در واقع با این روش شاید کودک به حرف والدین گوش دهد اما این موضوع را به شکست خوردن از دشمن خود برداشت می کند. لازم است بدانید که تربیت فرزند شما جنگ و نبرد نیست که کودک یا والدین در آن پیروز باشند. این روش از تربیت کودکان صحیح نیست و والدین باید سعی کنند برای فرزندان لجباز و مصمم خود پدر و مادری مقتدر در چشم آن ها باشند.
 

روش تربیت کودکان لجباز و سرسخت

روش دیگر تربیت کودکان لجباز و سرسخت عدم تحمیل دیدگاه های والدین به آن ها است. اگر می خواهید کودکان سرسخت و لجباز به روش صحیح پرورش و تربیت شوند و در بزرگسالی تبدیل افرادی متعهد و مسئولیت پذیر شوند باید والدین الگو مناسبی برای فرزندان باشند. والدین نباید سلیقه خود را به کودکان تحمیل کنند بلکه باید در بعضی شرایط به آن حق انتخاب داده شود. به هیچ عنوان نباید فرزند سرسخت و لجباز را مجبور کنید که باور و عقاید شما را بپذیرد بلکه باید در زندگی مانند شخصی درستکار رفتار کنید تا علاوه بر الگو مناسب برای آن ها، دوست و همراه ان ها در زندگی باشید. در مورد اخلاق و رفتار با کودکانتان زیاد صحبت کنید. این کار باعث می شود هویت و شخصیت کودک سریع تر شکل بگیرد و کمک فراوانی در تربیت آن ها خواهد کرد.

نکات مهم در مورد روش های تربیتی کودکان لجباز

پس لازم است بدانید از مهمترین نکات در روش های تربیتی با کودکان لجباز و سرسخت، دوری کردن از روش های سخت گیری است. روش های سختگیرانه والدین اصلا برای کودکان کارآمد نیست و نتیجه آن کاملا مشخص است که کودک لجباز و سرسخت تر می شود. بهترین روش تربیتی با کودکان لجاز، روش مقتدرانه والدین است. در این روش والدین علاوه بر این که قوانینی واضح دارند بسیار با محبت و سازگار نسبت به علایق کودکان هستند. زمانی که والدین خواسته ها، رویاها و اهداف فرزند لجباز خود را درک کنند و مرزهای شفاف سازی آن ها را مشخص کنند می توانند تربیت صحیح و مناسبی را داشته باشند. در این روش هم همه چیز مطلق نخواهد بود چراکه انعطاف پذیری سبب رابطه بهتر و رضایت دو طرفه بین شما و فرزندتان می شود. به عبارتی دیگر باید با رعایت احترام و احساس مسئولیت به خواسته های کودک توجه داشته باشید، عشق و توجه لازم را به آن ها بدهید.

جمع بندی
تربیت کودکان لجباز و سرسخت یکی از کارهای سخت و دشواری است که والدین باید با احتیاط و مراقبت آن را انجام دهند. روش های مختلفی برای تربیت کودکان سرسخت و لجباز وجود دارد که والدین می توانند با کمک آن ها بهترین روش را برای تریبت کودک لجباز خود انتخاب کنند. دوری از روش های سختگیرانه والدین برای نشان دادن اقتدار خود به کودکان لجباز کارآمد نیست و نتیجه آن لجبازی بیشتر کودک است. از این رو توصیه می شود برای انتخاب روش های صحیح تربیت کودکان سرسخت با مشاورین و متخصصان کودک در ارتباط باشید و از آن ها در این زمینه کمک بگیرید.

 

 

مطلب قبلی با راهکارهای پیوند خانه و مدرسه آشنا شوید
مطلب بعدی روش های آموزش خانواده در مراکز پیش دبستانی

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته